Ice Breaking of BKASM.....

Bismillahirrahmanirrahim...

Azan Maghrib bergema, menyeru umat Muhammad SAW untuk menunaikan solat. Turut menandakan ketibaan 1 Rejab 1429 bagi taqwim hijrah. Di sana, dua tangan saling berjabat erat tanda survival kesatuan generasi tarbawi anak-anak Selangor di bumi anbiya' ini terus di rantai jalinkan. BKASM-Badan Kebajikan Anak Selangor Mesir, bernafas semula, setelah 'dibekukan' selama 3 tahun.







BKASM tertubuh sejak 25 Jun 1965. Tentunya golongan agamawan di Selangor kini, yang dulunya pernah menuntut di al-Azhar suatu ketika dahulu, turut bersyukur dengan berita ini. Apa tidaknya, usaha mereka menghidupkan kesatuan ini, masih dapat dirasai oleh 'anak, cucu, cicit' mereka. Alhamdulillah.










NAmun begitu, mulai 2003, pegawai HEP telah dihantar ke MEsir. Kemuncaknya pada 2005, apabila campur tangan politik yang berbaur prejudis terhadap golongan agamawan berlaku, BKASM telah diarah untuk 'diharamkan' dan diganti dgn persatuan baru yang diberi nama BAS (Badan Anak Selangor). Mahasiswa baru dilantik sbg exco BAS, serta cuba diasingkan drp senior mereka.






REntetan tekanan dan ugutan yg diterima, demi menjaga maslahah umum, kepimpinan BKASM dgn persetujuan para ahli, bersetuju utk 'membekukan' BKASM, dan bukan membubarkannya dgn hujah-situasi ketika itu mungkin berubah suatu hari nanti, insyaAlllah....

Alhamdulillah...HAnya Allah SWT shj YG MAHA TAHU. Pada PRU12, kerajaan terdahulu, telah jatuh. Maka, 3 Julai 2008, Mesyuarat Agung Khas BAS yang berlangsung hampir 12 jam hingga memasuki gerbang Rejab 1429, telah membahaskan perlembagaan cadangan dan majoriti memilih semula nama BKASM utk kesatuan anak-anak Selangor di Mesir.

Diharapkan kejayaan ini, turut sama dirasai oleh semua mahasiawa Malaysia di Mesir, negara2 Timur Tengah dan juga di Malaysia. MOga Allah swt memberi kekuatan utk istiqamah dgn amal jamaie dlm keadaan susah dan senang.

Setia bersama ukhwah.

p/s-ais beku BKASM 'dicairkan' dek kehangatan mentari musim panas Mesir. Pheww!! Panas betul, habis meeting, balik TAnta...12 mlm sampai rumah...

1 Comment:

  1. Anonymous said...
    salam. setinggi-tinggi TAHNIAH kpd BKASM

Post a Comment




 

Blogger Template | Created by Adam Every