emmm....pagi semalam aku menungggu bas di tempat biasa. Keadaan sibuk. Masing-masing ada urusan dan hala tuju sendiri. KAnak-kanak dan remaja ke sekolah, para petani membawa kereta himar dan kuda, sang peniaga memanggang firoh(ayam) yg harga semakin melambung, dah lama tak makan-MAHAL). Tapi kenapa bas tak sampai2 ni, biasanya cepat je?

Tiba-tiba, datang satu bas, yg tak pernah ku lihat dekorasi luarannya. Terpampang di atas board bas itu "اركب مجانا" (Naik Percuma),..aik(hairan)? Lalu dihadapan ku dan berhenti jauh ke hadapan sedikit. Dari jauh ku lihat ada beberapa orang seperti bertanya kepada pemandu bas sebelum naik. Ku fikir, ini mesti bas kilang syarikat Knorr-pengeluar produk2 makanan, berdasarkan dekorasi bas tersebut. Tapi, tak pernah pun nampak bas kilang Knorr sebelum ni? Kalau bas syarikat coca-cola tu, biasa la nampak.

OOO,,,baru aku perasan. Knorr adalah produk dibawah keluaran syarikat produk makanan multinasional, iaitu, Unilever yg berpangkalan di Netherland(Belanda). Ini mesti ada kaitan dengan kekhuatiran syarikat tersebut dengan usaha boikot terhadap produk2 Belanda akibat penyiaran filem pendek (Fitna) melalui internet pada khamis lalu, 27hb Mac 2008. Ia adalah dokumentari yg menghina al-Quran oleh Geert Wilders, salah seorang pemimpin Parti Kebebasan di Belanda.

Nampaknya, syarikat2 seperti Shell, Unilever, Philip, Frieslandfoods (dutchlady) akan menghadapi pemboikotan produk dari umat Islam seluruh dunia akibat tindakan Geert wilders. Dengar2 mcm syarikat ni nak saman Wilders akibat senario ini. Kita tunggu dan lihat!!

Antara produk syarikat Unilever di pasaran Timur Tengah, MARI BOIKOT:
Lipton, Knorr, Dove, Close up, Lux, Lifebouy, Sunsilk, Signal 2, Fair & lovely, OMO, Comfort, Jif, Axe, Rexona, Vaseline, Hellmmans. http://www.unileverme.com/

Dr. Yusuf al-Qaradawi dengan tegas menyatakan salah satu dari 5 saranan beliau dalam usaha tindak balas ialah-Boikot Produk Belanda, kerana negara tersebut membenarkan rakyatnya menghina Islam. http://www.islamonline.com/news/newsfull.php?newid=104723

0 Comments:

Post a Comment




 

Blogger Template | Created by Adam Every