Kisah Birru Walidain.


Bismillahirrohmaanirrohim.

Birru walidain.

Ketika kecil, aku tinggal bersama opahku. Sering aku dibawa olehnya menziarahi moyang ku (moyang lelaki) yang sudah uzur. Moyang perempuan ku pula, juga uzur, tetapi boleh berjalan perlahan-lahan,.Walapun ada adik beradik Opahku yang tinggal di kiri-kanan rumah moyangku, tidak dijadikan alasan untuk Opahku meninggalkan tanggungjawab terhadap ayahnya yang sudah tua dan uzur.

Seperti biasa, reka bentuk rumah kampung ini, berasaskan kayu dan tinggi. Moyangku sudah sangat uzur. Tidak boleh berjalan atau pun berdiri. Opah datang membantu membersihkan moyangku. Opah bersihkan daripada kotoran dan najis. Bukan calang-calang orang boleh buat kerja itu.

Lantai kayu disebelah katil, telah direka khas bagi memudahkan air jatuh ke bawah rumah. (Rumah bandar tak boleh buat macam tu).

Bagi budak berusia 6 tahun ketika itu, aku sekadar melihat Opah mesra meyantuni ayahnya. Setelah selesai, disuapkan pula makanan ke mulut ayahya itu.

Alhamdulillah, Allah beri detik itu untuk aku ingati. Setahun selepas itu, moyangku sudah pulang ke rahmatullah. Pusaranya sering ku ziarahi ketika pulang ke kampung.

Ibu ku mencontohi opahku, dengan meyantuni moyang perempuan ku yang semakin uzur. Perkara yang sama dilakukan. Membersihkan pakaian dari najis dan sebagainya. Sama seperti mengendalikan bayi yang tidak punya kudrat untuk mengurus diri. Itulah kita manusia. Itu semua kuasa Allah Ta'ala. 4 tahun kemudian, moyang perempuan ku itu sampang ke penghujung hayatnya. Kembali kepada Allah.

22 MEI
Rumah kayu itu, tempat lahirnya ibuku. Kasih sayang dicurahkan kepada ibuku. Dan hingga kini jalinan kasih sayang itu aku rasai. Hak sebagai anak telah ku perolehi. Bagaimana pula tanggung jawab yang perlu aku tunaikan?

Buat ibu tersayang-22 Mei. Selamat hari lahir buat ibu. Rasa syukur kepada Allah Berlindung dalam rahim ibu sebelum daku melihat dunia.

0 Comments:

Post a Comment




 

Blogger Template | Created by Adam Every