Bismillahirrahmaanirrohim....

Satu demi satu ujian @ bala menimpa Mesir. Dalam sibuk menangani virus H1N1 atau selsema babi, kini, negara yang mempunyai maqam Firaun yang sentiasa dilawati oleh manusia dan jin ini sedang diancam wabak TAUN.

Buat masa ini,wabak ini yang dikenali Taun Libya masih belum memasuki Mesir. Namun begitu, wabak ini telah menyebabkan satu kes kematian di Tabrak,Libya yang terletak sempadan barat Mesir.

Kementerian Kesihatan Mesir di bawah Menteri Dr. Hatim al-Jabali telah mengarahkan pemeriksaan kesihatan disempadan Libya-Mesir. Menurut beliau, Mesir setakat ini bebas dari bakteria penyebab Taun ini. Ianya hanya berlaku di sebuah perkampungan di selatan Tabrak,Libya berdekatan sempadan Mesir.

Taun Libya telah menyebabkan satu kematian, menjangkiti 12 orang yang mana 7 daripadanya telah stabil dan 4 org masih dirawat. Kesemuanya di Tabrak,Libya.

Satu jawatankuasa kecemasan telah dibentuk oleh Mesir yang diketuai oleh Dr. 'Adil Abu Zaid(pegawai Kesihatan Daerah Matruh).

p/s-Kpd mana-mana penganjur rehlah ke Matruh-Siwa, sila sentiasa rujuk kpd PMRAM untuk tahu qarar semasa dari Polis Mesir.

0 Comments:

Post a Comment




 

Blogger Template | Created by Adam Every