Bimillaahirrahmaanirrahiiim.
Sempena muktamar Pas ke-55 (3-7 Jun) ini, mari kita sorot kembali petikan ucapan mantan YDP PAS(1983-1989), Tuan Hj. Yusuf Bin Hj. Abdullah ar-Rawa. Dalam ucapan dasar pada 10 April 1987 di bawah tajuk 'Ke Arah Tajdid Hadhari'.

"Jangan ada di antara kita yang cuba menjadikan PAS ini mujamma' al ilmu atau gerakan elit intelektual yang menapis dan memilih ahli-ahlinya sehingga tidak boleh terlibat di dalam PAS ini melainkan para ulama dan intelektual sahaja."

"Kita tidak dapat membenarkan anggota kita mempunyai berbagai-bagai pendekatan dan manhaj, kerana ini akan membawa perbezaan fikrah dan pendekatan yang membawa perselisihan. Ahli-ahli PAS yang juga menjadi anggota jamaah Islam yang lain sekiranya mereka hendak memegang apa-apa peranan di dalam PAS, tidaklah dibenarkan membawa trend atau aliran jamaah yang lain, yang mereka jadi ahlinya, ke dalam PAS",ujar beliau.

Info: Tuan Guru Hj Yusuf Rawa(lahir pada 6 Mei 1922) dipilih sebagai YDP PAS Pusat pada Muktamar Agung PAS,23 Oktober 1982, selepas YDP PAS yang terdahulu, Datuk Muhammad Asri Hj Muda mengumumkan perlepasan jawatan. Pada November 1987, beliau dilantik sebagai Mursyidul Am PAS yang pertama. Pada 31 Mac 1989, jawatan YDP PAS telah diamanahkan kepada Ustaz Hj Fadzil Mohd Noor(timb YDP), ekoran pengunduran diri Tuan Guru Hj Yusuf Rawa di atas sebab-sebab kesihatan. Tuan Hj Yusuf Rawa meninggal dunia pada 28 April 2000.

Sumber rujukan: PAS Kuasai Malaysia ?, Karangan Ibnu Hasyim, GG Edar, Januari 1993.

0 Comments:

Post a Comment




 

Blogger Template | Created by Adam Every